
A piackutatás háttere
Jelen piackutatást xFLOWer rendszer fejlesztője a Click On Hungary Kft. rendelte meg külső partnertől. A cél az volt, hogy potenciális ügyfeleinknek objektív áttekintést adjunk a workflow-val és a folyamatautomatizálással foglalkozó szoftveres piac szereplőiről.
A piackutatás hátteréről további információkat, módszertani összefoglalót a blogot indító cikkünkben olvashat.
Tematika
Csoportosítás
- Magyar piaci szereplők
- Work management
- Nagyvállalati workflow
- Low code / no code
Összehasonlítás szempontjai
- Funkciók
- Infrastruktúra
- Árazás típusa
- Publikus / egyedi ajánlat
- Árazási modell
- Díjmentes kipróbálás
- Platform (desktop, web, mobil app)
A tematikáról és a használt fogalmakról bővebb információt itt talál.
Workflow – a nagyvállalati folyamatautomatizálás eszköze
Bevezető cikkünkben törekedtünk egyfajta definíció megalkotására, ami segíti az olvasót a bemutatott kategóriák és megoldások értelmezésében. Jelen posztban olyan külföldi szoftvergyártók termékeit sorakoztatjuk fel, amik a workflow besorolást kapták nem hivatalos osztályozásunkban, amit a fejlesztők által kommunikált marketingüzenetek és funkciók alapján soroltunk ide. Workflow esetén éltünk azzal a feltételezéssel, hogy olyan nagyvállalatok választják ezen megoldásokat, akik 1-1 kiemelt terület (pl.: HR, pénzügy stb.) vagy folyamat kapcsán keresnek megoldást az automatizálására.
Bár a mai globális világunkban kevés jelentősége van, az átláthatóság kedvéért földrajzi alapon rendeztük kategóriákba a versenyzőket, ahol a nemzetközi élvonalban két európai és négy amerikai (USA) gyártó fért fel a listánkra.

Bizagi és Camunda
Európában az üzleti folyamatmenedzsmenttel szinte egybeforrt a Bizagi márkanév, ugyanis a cég 1989-es alapítása óta végez általános célú folyamatmenedzsment tanácsadást, valamint nagyvállalati folyamatautomatizálást. Noha kommunikációjában több ponton is a low-code / no-code, megoldásokhoz sorolják magukat (és korábban már magyarázkodtunk a hajszálvékony határ miatt), az általa kínált megoldást mégis a workflow megoldásokhoz soroltuk, mert ebben a kategóriában mutat hasonlóságot legtöbb kokurensével. A Bizagi platform egészen pontosan három kiemelt eszközt kínál ügyfelei részére céljaik megvalósításához. A Bizagi modeler folyamatbányászatot (process mining), valamint az üzleti folyamat modellezését szolgálja. Kevés olyan folyamatmenedzsert ismerek, akinek a szívét ne dobogtatná meg a BPMN standardot alkalmazó eszköz, amely grafikus folyamatszerkesztő felülete pontosan olyan, mintha csak a legfrissebb Microsoft Office valamelyik alkalmazását használnánk.

Természetesen ezt a design követik Bizagi Studio és a Bizagi Automation modulok is. Előbbiben kezdődik a varázslat, ugyanis míg a Modeler csupán a folyamatok modellezését, azaz ábrázolását teszi lehetővé, addig a Studioban ezeket élő alkalmazásokkál formálhatjuk. Akár a Modelerben elkészített folyamatábrát importáljuk, akár újakat rajzolva kezdhetjük meg ezek elkészítését, majd egy meghatározott lépéssorozat mentén meghatározzuk az adatköröket, elkészítjük az űrlapokat, majd paraméterezzük az automatizálás szabályrendszerét. Ennek tükrében kérdéses, hogy tekinthetjük-e így három különböző terméknek a fent felsoroltakat, hiszen ezekre mind szükség van az automatizálásához. Összehasonlítva ezt egy például egy magyar gyártó termékével, az xFLOWer szinte teljes funkcionalitása egy platformon belül érhető el, ahol ugyan a folyamatszerkesztő modul külön előfizetés ellenében érhető el (ami lehetővé teszi a folyamatok modellezését és a szabályrendszer paraméterezését), addig az összes többi funkció (űrlapszerkesztő, sablonszerkesztő, jogosultságkezelés stb.) klasszikus admin funkcióként érhető el a rendszerben. Ugyanakkor marketing ide vagy oda, mindenképp a Bizagi mellett szól a kivételesen szép és felhasználóbarát UI, ami biztosan sokak tetszését elnyeri.
Egy ilyen nagyvállalati megoldásnál már ritkán számíthatunk publikus árakra (bár a fent említett xFLOWer weboldalán ezek megtalálhatók), a Bizagit díjmentesen kipróbálhatjuk egy 30 napos ingyenes verzióban, ami elégséges idő a főbb funkciók megismeréséhez.

Ha már díjmentesen szeretnénk kipróbálni egy workflow megoldást, akkor tegyünk próbát a szintén európai, egészen pontosan berlini központtal rendelkező Camundaval is. A 2008-ban alapított vállalat méretét és bevételét tekintve nincs sokkal lemaradva a Bizagitól, abban azonban mindenképpen különbözik tőle, hogy weboldalán pontos árakat találunk akár SaaS, akár on-premise formában szeretnénk igénybe venni a megoldást.
A Camunda is hasonló logikát követ, mint versenytársa, mely szerint grafikus szerkesztőfelületet (Camunda Modeler) biztosít ügyfelei részére, ami lehetővé teszi az üzleti folyamatok modellezését drag&drop módszerrel. Külön előny, hogy a Camunda a klasszikus BPMN mellett DMN standardot is biztosít, így sokkal átláthatóbb folyamatokat készíthetünk döntési táblák és döntési feladatok közbeiktatásával. A design persze mindenki számára szubjektív, de elmondhatjuk, hogy megjelenésében szintén letisztult felületet kapunk, ám nem olyan kiemelkedő, mint mondjuk a Bizagi esetében.
Zeebe névre hallgat a workflow motor és döntéseket (elágazásokat kezelő, decision engine) motor, amely szintén tartalmazza a korábbról már megismert fontosabb fejlesztőeszközöket, mint például az űrlapkészítőt.
Könnyebb dolga van a Camundat vizsgáló potenciális felhasználóknak, amennyiben az ár felől szeretnének tájékozódni, a weboldalon ugyanis elérhető egy igencsak összetett árazó oldal. Az ingyenes csomag mellett itt egy Professional csomagot találunk publikus árral, amely 10 felhasználót, 1 futtatható modellt és meghatározott számú automatizmust foglal magába. Mellette természetesen kérhetünk ajánlatot nagyvállalati (Enterprise) árra is, amihez egy részletes kalkulátor segítségével végezhetünk előkalkulációt. Ez magába foglal olyan szempontokat, mint a felhasználók száma, tesztelhető (folyamat)modellek száma, folyamatváltozók és döntések stb.
Pipefy
Számok tekintetében maga mögé utasítja európai konkurenseit a 2015-ben, San Franciscoban (USA) alapított Pipefy, amely tavaly mintegy 116 millió dolláros árbevétellel zárt és közel 630 alkalmazottat foglalkoztat. A nagyvállalati környezet, mint célcsoport egyértelművé válik a publikus referenciákból, ahol olyan autóipari szereplőkkel találkozhatunk, mint a Volvo és a Toyota, vagy akár az IBM, mint technológiai vállalat, ugyanakkor az árazási modell a kis- és középvállalati szektort sem zárja ki, ugyanis számukra is rendkívül kedvező belépő csomagokat biztosít. Az elérhető csomagokról természetesen részletes összehasonlítást kapunk, amik közül akár már ingyenesen is elindulhatunk egy 10 felhasználós, természetesen korlátozott workflow mennyiséggel és funkciókkal elérhető szolgáltatással. Magasabb igények kiszolgálására választhatjuk a Business és Enterprise csomagokat, amelyek havidíja felhasználószám alapján kerül meghatározásra. Természetesen bizonyos felhasználószám fölött már érdemes egyedi (Custom) ajánlatot kérni, amely jelentős kedvezményeket biztosít a listaárakkal szemben.

Bár workflow megoldások tekintetében láthattunk már modern és felhasználóbarát felhasználói felületet is és persze kevésbé modern megjelenésű rendszereket, a Pipefy minden bizonnyal a dobogón áll, ha a megjelenést kell pontoznunk. Hihetetlenül letisztult és modern megjelenéssel minden funkció jól átláthatóvá válik, így bármilyen felhasználótípus könnyedén tudja majd kezelni.
A színes megjelenés azonban ne tévesszen meg senkit, ugyanis a rendszer komplex üzleti környezetbe szánták, amit jól mutat, hogy a Pipefy noha egy platform, megoldását öt fő vállalati terület köré építette.
Ezek egyik legnépszerűbb eleme a rendkívül sokszínűen testreszabható CRM, amely teljeskörű értékesítéstámogatást nyújt a leadgyűjtő űrlapok szerkesztésétől, a potenciális és meglévő ügyfelek kezelésén át, a hozzájuk kapcsolódó folyamatok automatizálásásig.
Az emberi erőforrások (HR) sok esetben méltatlanul elhanyagolt terület, amit a folyamattámogatást illeti, amit a Pipefy a toborzási, beléptetési (onboarding) vagy akár kiléptetési folyamat automatizálása révén igyekszik kompenzálni.
Noha a beszerzés és pénzügy általában a legtöbb vállalkozásnál le van fedve ERP rendszerek által, mellette kiváló szolgáltatot tehet egy workflow megoldás, amelyre a Pipefy szintén kínál lehetőségeket például beszerzési igények jóváhagyása, bejövő vagy kimenő számlák kezelése terén.
Természetesen az igénylések nem csak beszerzés, hanem ügyfélszolgálat, IT vagy bármilyen egyéb területen benne foglaltak a rendszerben. Az automatizálás terén grafikus szerkesztőfelületet is kapunk, amely azonban némiképpen eltér a korábban bemutatott modellező eszközöktől. A Pipefy rendszerében a feladatmenedzsmentet és azok státuszának nyomon követését (A Trellohoz hasonló megjelenésű) kanban nézetben tudjuk kezelni, amiben a Monday.com és Inifnity megoldásokban látott szcenárióalapú automatizmusokat tudjuk paraméterezni, rendkívül széles előre definiált akciólehetőségből választva (pl.: ha a feladat státusza változik, akkor a rendszer automatikusan küldjön emailt egy kiválasztott emailsablon alapján). Mindezek alapján egy folyamatnak több belépési pontja lehet (előre definiált űrlap, email, valamilyen egyéb automatizmus), amely alapján előre meghatározott fázisok során vezeti végig a feladatot a rendszer, amihez grafikus tervezőt is kapunk.
IGrafx
Természetesen az amerikai megoldásszállítók között találunk több megbízható szereplőt is kiváló termékekkel. Ilyen például a iGrafx és a Process Street. Előbbi már 1991. óta jelen van a piacon folyamatfejlesztési tanácsadással, ami mellett napjainkra teljeskörű szoftveres termékportfóliót is fejlesztett portlandi (USA) közponjában. Az iGrafx 12 millió dolláros bevétellel és 83 fős létszámmal zárta a tavalyi üzleti évet és számos nagyvállalat bizalmára szolgált már rá termékeivel, amely referenciák között olyan szereplőket találunk, mint a Meta, Braun, Denso vagy akár a müncheni repülőtér.
A Process360 Live koncepció és platform több olyan eszközt kínál, amely számos nagyvállalat üzleti folyamatmenedzsmentjét könnyíti meg. Ezek egyike például a folyamatbányászat (process mining), amely egy adott vállalat életében keletkező digitális lábnyomokat összegyűjtve és elemezve képes feltérképezni a valós folyamatokat, amelyek a folyamatfejlesztés alapjául szolgálhatnak. Bár a háttérben adatbázis, logelemzés és végeláthatatlan adatmennyiség feldolgozása jelenti a fő munkát, mindehhez egy letisztult felhasználó felülettel rendelkező megjelenítést is kapunk, ami bármely végfelhasználó számára lehetővé teszi a folyamatok megértését.

Természetesen az iGrafxtől is kapunk vizuális folyamatmodellező eszközt, amelyben BPMN standardok szerint tudjuk modellezni folyamatainkat, amiket akár tesztelni is tudunk a Scenario Simulation nevű eszközzel, ahol bemeneti és szabály paraméterek módosításával ellenőrizhetjük folyamataink lefutását az élesítés előtt. Bár ez a lehetőség különféle módon létezik más rendszerekben is (pl.: tesztkörnyezet biztosításával), a iGrafx kommunikációjában és megközelítésében átüt, hogy nem csupán szoftverfejlesztő cégről beszélünk, akik eszközt adnak az ügyfeleiknek, hanem tanácsadást is nyújtanak mellé, ami a feltérképezés, modellezés, tesztelés, javítás és implementálás (BPR) módszertani megközelítést alkalmazza. Ha pedig szeretnénk ezt magunk is megismerni, akkor erre 30 nap áll rendelkezésünkre díjmentesen. Sajnos az árakról itt sem kapunk tájékoztatást, azonban több EMEA régiós viszonteladó és rendszerintegrátor vállalkozás is a segítségünkre lehet, ha szeretnénk mélyebben elmerülni a megoldásban.
Process Street
Nem rejtegeti azonban az árait a méretben hasonló konkurens, a Process Street, ahol a megszokott módon három csomag közül is választhatunk, amelyekben a workflowk száma nincs korlátozva. A csomagok között találunk nagyvállalati (Enterprise), Pro, valamint egy induló vállalkozások számára (mindössze 5 felhasználóra korlátozott) Startup csomagot, amelyek nem meglepő módon havi szolgáltatási díj ellenében érhetők el. A szintén san franciscoi (USA) központú Process Street 2014. óta fejleszti megoldását és tavaly, mint egy 8.3 milliós dolláros árbevételre tettek szert 66 fő foglalkoztatásával.
Mi mást is várhatnánk egy feltörekvő, dinamikusan fejlődő amerikai szoftvergyártótól, mint kiváló és letisztult felhasználói felületek, több mint 3000 előre integrált külsős alkalmazást, rengeteg előre elkészített folyamat és űrlapsablont? Természetesen mindezt megkapjuk a Process Street alkalmazástól. Hiányérzetünk csupán akkor lehet, amennyiben folyamatmodellező eszközt keresünk, ahol grafikusan fel tudjuk rajzolni a folyamatainkat, a Process Street ugyanis ezzel nem rendelkezik. Helyette egy képernyőn, szekciókat drag&drop módszerrel egymás alá pakolva tudunk létrehozni a folyamathoz kapcsolódó elemeket (űrlapok, e-mailek, stb.), amely fejlesztői tudást természetesen nem igényel, ám komplexebb keresztfunkcionális területen működő, sok elágazást tartalmazó folyamat esetén már nehézkessé válhat a szerkesztés

GravityFlow
Végezetül pedig említést kell tennünk még a 2008-ban alapított Rocket Genius Gravity WP megoldásáról, ami főleg olyan vállalkozások számára ajánlott, akiknek a folyamatai valamilyen webes űrlap kitöltésével indul. A megoldás nevében szereplő WP már sejteti, hogy a világ vezető CMS rendszeréhez a WordPresshez van köze, amihez a legkülönbözőbb kiegészítő modulok fejlesztésével vált híressé a Rocket Genius. A Gravity Form egy közkedvelt plug-in, amit tetszőleges webes űrlapok összeállítására tudunk használni, amely kiegészíthető a Gravity Flow plug-innel, amely révén, beépülő Flowchart funkció mellett egyszerűbb automatizmusokat hozhatunk létre.
A publikus árakat eltérő funkciókkal és támogatással Core, Pro és Ultimate licenszcsomagokba rendezve találjuk meg a gyártó weboldalán, ahol jellegéből fakadóan nem felhasználószám, hanem a kezelt (web)oldalak alapján kerül meghatározásra a díj.

Összegzés
A felsorolt megoldásokon túlmenően természetesen számtalan másik vállalat is foglalkozik folyamatkezelő rendszerek készítésével mind hazai, mind nemzetközi szinten.
A szoftverek kiválasztása során fontos szempont lehet a szoftver funkcióin túl biztosított támogatás, hisz a vállalati folyamatok felépítése komoly szakértelmet igényel.
A Click On-nál, mi a szoftver bevezetésétől kezdve a folyamatok teljes felépítéséig végig kísérjük a ügyfeleinket.
-
Előző bejegyzés
A folyamatszerkesztő eszköz használata
-
Következő bejegyzés
Low code / No code rendszerek összehasonlítása
Hasonló írások
A rugalmasság nagy előny – amíg nem válik hátránnyá
Minden munkatárs egy szervezeten belül könnyen kezelhető, rugalmas szoftverrel szeret dolgozni. Kérdés persze, hogy kinek…
A folyamatábra alapjai
Előző posztjainkban már többször előkerült a folyamatok ábrázolási módja, a folyamatábra. Ez a széles körben…
Üzleti folyamatok modellezése
Amint előző bejegyzésünkben láttuk, a cégnél futó folyamatok meghatározása, a lépések, felelősök, határidők azonosítása nem…
Komplex, BTB értékesítési folyamatok kezelése
Természetesen minden szervezet maga képes a legpontosabban definiálni, hogy milyen kihívásokkal néz szembe az értékesítés…