A piackutatás háttere

Jelen piackutatást xFLOWer rendszer fejlesztője a Click On Hungary Kft. rendelte meg külső partnertől. A cél az volt, hogy potenciális ügyfeleinknek objektív áttekintést adjunk a workflow-val és a folyamatautomatizálással foglalkozó szoftveres piac szereplőiről. 

A piackutatás hátteréről további információkat, módszertani összefoglalót a blogot indító cikkünkben olvashat.

Tematika

Csoportosítás

  • Magyar piaci szereplők
  • Work management
  • Nagyvállalati workflow
  • Low code / no code

Összehasonlítás szempontjai

  • Funkciók
  • Infrastruktúra
  • Árazás típusa
    • Publikus / egyedi ajánlat
    • Árazási modell
  • Díjmentes kipróbálás
  • Platform (desktop, web, mobil app)

A tematikáról és a használt foglamakról bővebb információt itt talál.

Low-code / no-code, az üzleti alkalmazások jövője

Mitől több, mint egy workflow?

Bevezető cikkünkben próbáltunk különbséget tenni a workflow megoldások – amelyek jellemzően valamilyen konkrét üzleti folyamat automatizálását célozzák – és a low-code / no-code megoldások között – amelyek komplett üzleti alkalmazások létrehozására alkalmasak. Természetesen ezek nem hivatalos kategóriák és rendkívül vékony határvonal húzódik a két fogalom között. Nem ismerünk például low-code / no-code platformot workflow funkcionalitás nélkül, míg számos workflow rendszerre igaz, hogy fejlesztői tudás nélkül automatizálhatunk velük folyamatokat, ahogyan azt a korábbi elemzésekben olvashattuk. A mi megközelítésünkben a vizsgált megoldások főként abban térnek el a korábban górcső alá vett workflow megoldásoktól, hogy azok funkcionalitásán túl egy olyan platformot is kínálnak, amely az üzleti alkalmazások létrehozását sokkal szélesebb körben támogatja, például komplex ügyfélportál, weboldal vagy akár mobilalkalmazás létrehozásával is.

Pega

Egy ennyire komplex platform esetén nem csupán a funkcionalitást, de felhasználás sokszínűségét is nehéz bemutatni néhány mondatban. Talán a Pega magyarra fordított szlogenje írja le a legjobban, a valódi funkcióját: “Építsd fel most az üzleti alkalmazásodat bármire, ami most következik” (“Build for whatever comes next – right now”). Az 1983-ban alapított Pegasystem ma bostoni (USA) központtal üzemel és világszerte 6748 főt foglalkoztat. Így nem csak munkaerő terén, de a tavaly elért 1.2 milliárd dolláros árbevétellel is kiemelkedik az eddig bemutatott megoldások közül. Ügyfeleik között megtalálhatók olyan világcégek, mint a HBSC, a Siemens vagy a Cisco.

Folyamatautomatizálási területen teljeskörű funkcionalitást biztosít, amelyben a feladatok megjelenítésének fő módja a már ismert kanban nézet, ami rendkívül letisztult és átlátható formában teszi lehetővé a feladatok menedzsmentjét. Természetesen az itt kezelt folyamatokra automatizmusokat is építhetünk. Lehetőségünk van azok tesztelésére, összehasonlítására és fejlesztésére is a Case management névre keresztelt modul segítségével. Ezt már számos további megoldás esetén láthattuk, így jelenleg nagyobb fókuszt érdemelnek azok a megoldások, amelyek tovább bővítik a felhasználók lehetőségeit.

Mesterséges intelligenciára épülő chatbotot és virtuális asszisztenst is kínál a Pega, amely bármely üzleti workflowhoz hozzákapcsolható. Legyen szó akár a felhasználó vállalat alkalmazottairól vagy külsős ügyfelekről, a folyamat bármely pontján kérhetünk segítséget olyan módon, hogy fel sem tűnik, hogy nem valódi személlyel beszélgetünk. Természetesen az általunk adott válaszok függvényében újabb workflowk indulhatnak, így ezzel a megoldással egy nagy lépést tettünk a komplex üzleti alkalmazások fejlesztése irányába, ahol ráadásul szoftverfejlesztői tudásra sincs szükségünk.

A Devops and Testing modullal egy olyan stúdiót kapunk a Pegatól, ahol szintén fejlesztői tudás nélkül alkothatjuk meg az üzleti alkalmazásainkat. Ezeket több formában, akár automata tesztek segítségével is tesztelhetjük, továbbá akár egyetlen kattintással publikálhatjuk azokat a felhasználók részére.

Az automatizálás egy magasabb szintje, amikor a keresztfunkcionális üzleti folyamatok automatizálására használt workflow megoldások mellett az egyes folyamatlépésekben előforduló repetitív feladatokat is automatizáljuk méghozzá robotok segítségével. Ebben nyújt teljeskörű RPA funkcionalitást a kapcsolódó modul, ráadásul a Workforce Intelligens névre hallgató funkcióval akár robotok segítségével is feltérképezhetjük adatokból, hogy mely területen lehet szükség automatizálásra.

Árakat természetesen ne keressünk a weboldalon egy ilyen komplex szolgáltatáscsomag esetén, ugyanakkor van lehetőségünk önként felfedezni a platformot egy demo környezetben, amennyiben igénylünk ilyet a Pegatól.

Mendix

Minden bizonnyal megérdemelt helyet foglal el a vezetők között a Mendix a Gartner Magic Quadrant és a Forrester Wave Riport low-code / no-code megoldásait vizsgáló kutatásában. A szintén bostoni (USA) központtal rendelkező vállalatot 2005-ben alapították és 1320 fős állományával rendkívül dinamikus növekedést mutatnak. Tavaly mintegy 274 millió dolláros árbevételre tettek szert, amit több, mint 4000 ügyféltől és 50 millió végfelhasználótól származik, akik közel 200.000 üzleti alkalmazást építettek már fel a platformon.

Mint minden valamirevaló low-code / no-code platformon esetén, természetesen a Mendix is kínál egy MX Studio névre keresztelt, rendkívül letisztult grafikus folyamatszerkesztő felületet, ahol drag&drop funkciókkal modellezhetjük tetszőleges üzleti folyamatainkat.

Data Integration néven minimális fejlesztői tudással tudjuk felépíteni az adatarchitektúrát és adatintegrációs kapcsolatokat, így a Mendix platformon létrehozott üzleti alkalmazásokat könnyen hozzákapcsolhatjuk meglévő rendszerekhez vagy alkalmazásokhoz.

A felhőalapú alkalmazások menedzsmentjéhez is kapunk segítséget Mendix Cloud néven, amely révén alkalmazásinkat mindössze néhány kattintással publikálhatjuk akár több környezetben is.

 

Természetesen egy modern vállalati alkalmazás mit sem ér mobil felület vagy applikáció nélkül, amire a Mendix szintén kínál lehetőséget, ahol fejlesztői tudás nélkül elkészíthetjük a folyamathoz kapcsolódó multiplatformos alkalmazásokat.

A platformot tovább erősíti, hogy már az indulásnál is kapunk “Starter Apps” névre hallgató szolgáltatáscsomagokat, amik gyakorlatilag különböző üzleti alkalmazások sablonjainkként értelmezhetők (pl.: szabadságigénylő app), ezen túlmenően pedig a Marketplace-en számtalan külsős fejlesztő által biztosított applikációt/funkciót integrálhatunk megoldásainkba.

Nagy meglepetésre, a Mendix esetében már publikus árakat is találunk a weboldalon, sőt akár ingyenes kipróbálási lehetőséget is biztosít a cég az érdeklődők részére. A havidíjas csomagoknál már természetesen a felhasználók száma és a kezelt üzleti alkalmazások száma is befolyásolni fogja az árat, amire kapunk indikációt például a Basic és Standard csomagokkal, ám a nagyvállalatoknak meghatározott felhasználói szám mellett érdemes egyedi ajánlatot kérniük.

KissFlow

Több, mint 10.000 elégedett ügyféllel a fenti trendeket követi a 2012-ben alapított szilícium-völgyi (USA) központtal rendelkező Kissflow, amely 83 fős létszámával 12 milliós dolláros árbevételt ér el tavaly.

A fentebb bemutatott funkciók mellett nehéz újat mondani, azonban érdekes megközelítés, hogy a platform bemutatását a Kissflow két nevesített eszköz révén teszi: no-code és low-code.

A low-code eszközökhöz sorolják például a szintén grafikus szerkesztőfelületet kínáló workflow funkciót, amelyben tetszőleges üzleti folyamatot modellezhetünk. Külön előnye a Kissflownak, hogy számos előre beépített sablont kínál (HR, beszerzés, pénzügy, IT és egyéb területek), amikkel már az első bejelentkezés után mindössze néhány kattintással felépíthetjük folyamatainkat.

Természetesen ezek a sablonok rendelkezésre állnak a no-code eszközökben is, ahol olyan klasszikus funkciókat találunk, mint például a drag&drop segítségével szerkeszthető űrlapkészítő.

Meglehetősen transzparens árképzést találunk a weboldalon, amely havidíjas alapokra épül és a felhasználók számát veszi alapul. Funkcionális felosztásban találunk Small Business és Corporate csomagot, nagyvállalati környezetben azonban egyéni ajánlatkérés útján jutunk el a végleges árakhoz.

Bonitasoft

Végezetül egy európai szereplő is felfért a listánkra a párizsi (Franciaország) központtal rendelkező Bonitasoft, amelyet 2009-ben alapítottak és tavaly 102 fős létszámmal mintegy 11 milliós dolláros árbevételt ért el a Kissflowhoz hasonlóan.

A Bonitasoft megjelenésében talán egy kicsit konzervatívabb, ám így is remekül átlátható grafikus folyamatszerkesztő felületet kínál, ami számos funkcióval rendelkezik és modellezés közben teszi lehetővé az azt működtető szabályrendszer implementálását.

Megoldásainak csoportosításában a nyílt forráskódú Bonitasoft megkülönbözteti az üzleti folyamatok automatizálását célzó Business Process Management (BPM) eszközt, amely BPMN 2.0 standardot használva teszi lehetővé az a folyamatok modellezését.

Adaptive Case Management (ACM) támogatja az egyes üzleti szcenáriók tesztelését, továbbá külön RPA funkcionalitást is kínál az egyes folyamatlépések automatizálásához.

Árakat ugyan nem találunk a honlapon, ugyanakkor rengeteg publikus anyag és dokumentáció tölthető le a termék megismeréséhez, mindazonáltal publikus azon viszonteladó és implementációs partnerek listája, akik lokálisan tudnak segítséget nyújtani a rendszer bevezetéséhez

Összegzés

Továbbra is fenntartjuk, hogy nincs éles határvonal a workflow szoftverek, valamint a low-code / no-code platformok között. Csoportosításunk alapját az képezte, hogy utóbbi kategóriában milyen egyéb eszközöket kínál a platform a jól megszokott grafikus folyamatmodellező és űrlapszerkesztő funkciókon túl. Ebben minden szereplő eltérő utat követ, így van, aki a mobilalkalmazás fejlesztő funkciókkal, míg mások a felhős alkalmazások professzionális menedzsmentjével próbálnak kitűnni. Főleg azok számára ajánljuk a most taglalt kategóriába eső megoldásokat, akik nagyon mély kompetenciákat tudnak építeni a kiválasztott megoldást illetően és házon belül kívánják felépíteni és menedzselni üzleti alkalmazásaikat.

Hasonló írások