A piackutatás háttere

Jelen piackutatást xFLOWer rendszer fejlesztője a Click On Hungary Kft. rendelte meg külső partnertől. A cél az volt, hogy potenciális ügyfeleinknek objektív áttekintést adjunk a workflow-val és a folyamatautomatizálással foglalkozó szoftveres piac szereplőiről.  

A piackutatás hátteréről további információkat, módszertani összefoglalót a blogot indító cikkünkben olvashat.

Tematika

Csoportosítás

  • Magyar piaci szereplők
  • Work management
  • Nagyvállalati workflow
  • Low code / no code

Összehasonlítás szempontjai

  • Funkciók
  • Infrastruktúra
  • Árazás típusa
    • Publikus / egyedi ajánlat
    • Árazási modell
  • Díjmentes kipróbálás
  • Platform (desktop, web, mobil app)

A tematikáról és a használt foglamakról bővebb információt itt talál.

Magyar Workflow szoftverek

Mit kínál a magyar piac, ha helyi szereplőkre bízzuk folyamataink automatizálását?

Ahogy korábbi cikkünkben már szabadkoztunk, hogy miért nem tudunk “almát az almával” összehasonlítani, ezt a problémát első körben azzal kívánjuk feloldani, hogy az igazságosság jegyében a magyar szereplőket különválasztottuk a nemzetközi szoftvergyártóktól. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek a megoldások minőségükben eltérnének, sőt… Több hazai szereplő is határokon túlnyúlóan szolgálja ki ügyfeleit, akár a világ több különböző pontján is.

A vizsgált megoldások sorrendisége nem tükröz semmilyen preferenciát vagy rangsort, ennélfogva méretük alapján igyekeztünk sorba rendezni azokat.

Oriana

Az Oriana International Zrt. 2002-ben kezdte meg működését, majd egy 2019-es Hiventures befektetésnek köszönhetően jelentős növekedésnek indult és nemzetközi piacra lépett. A globális kutatási és tanácsadó cég, a mindenki által ismert Forrester kategorizálása szerint Oriana névre keresztelt megoldásukat a Prescriptive Low-Code Application Development platformok között tartják számon, melynek értékajánlata, hogy felhasználói különösebb szoftverfejlesztői tudás nélkül képesek különböző üzleti alkalmazásokat alkotni, akár már hetek leforgása alatt. Ezzel az Oriana lehetővé teszi, hogy a vállalkozások elkerüljék az egyedi fejlesztéssel járó hosszadalmas munkát, időt és költséget, ugyanakkor nem szükséges a dobozos megoldások kínálta korlátozott funkcionalitásra hagyatkozni.

A platform több kiemelt üzleti folyamat terén kínál “kész megoldásokat”, amelyeket természetesen tetszőlegesen magukra szabhatnak a felhasználók vagy akár teljesen a nulláról felépíthetik saját üzleti alkalmazásaikat. Ilyen területek például a beszerzés, szerződéskezelés, iktatás, HR vagy a compliance.

A platform három kiemelt eszközt kínál a felhasználóknak, ami közül az adatmodellek és üzleti folyamatok leképezésére szolgáló Oriana Studió, valamint a fejlesztői forráskódokat könyvtárba gyűjtő Oriana Blocks képezi a no-code eszközöket, továbbá az SQL adatbázist használó Oriana Engine-t kínálja a low-code megoldásként.

Bár a teljes Oriana platformon belül értelmezendő, a szoftver gyártója külön funkcióként említi a workflow eszközét, amely lehetővé teszi az üzleti folyamatok modellezését, valamint ahhoz kapcsolódó határidők és jogosultságok paraméterezését. A platform rendkívül egyszerű és letisztult felhasználói felületet kínál mindehhez, ahol az egyes folyamatlépéseket “drag&drop” funkcióval, azaz a grafikus folyamatszerkesztőbe húzva tudjuk szerkeszteni. Szintén könnyebbséget jelent a folyamat szerkesztése során, hogy az Oriana a BPMN 2.0 sztenderdeket alkalmazza grafikus folyamatszerkesztőjében, így egy nemzetközileg elfogadott minta mentén építhető fel benne minden egyedi folyamat.

Természetesen egy low-code / no-code platform esetén meg kell kötnünk azt a kompromisszumot az egyedi fejlesztéssel szemben, hogy az üzleti alkalmazás grafikus megjelenése valamilyen kész sablon alapján épül fel, amiből az Oriana egyébként bőségesen kínál lehetőségeket. Meghatározhatjuk a felhasználók számára látható menüpontokat (akár még almenüket is), továbbá jogosultsághoz köthetjük, hogy mit jelenítsen meg a felhasználónak. A feladatokat például a Trello-hoz hasonló elrendezésben, szekciókra bontva képes megjeleníteni, hogy a felhasználók mindig pontosan láthassák, hogy milyen teendőik vannak.

A platform erőssége továbbá, hogy az adatmodellek rendszerben történő felépítésével rendkívül sokszínű riport lehetőséget kínál a felhasználók számára, amit a rendszer egészét jellemző letisztult és könnyen felhasználható felületen jelenít meg. 

Érdemes mindenképpen szót ejtenünk arról, hogy a gyártó állítása szerint a megoldás kész integrációs lehetőségeket kínál különböző üzleti alkalmazásokhoz és természetesen egyedi integráció útján összekapcsolható bármilyen vállalatirányítási rendszerrel.

 

Sajnos az Oriana nem kínál díjmentes kipróbálási lehetőséget, továbbá árlistáját sem publikája weboldalán. Tapasztalatunkra hivatkozva ez arra enged következtetni, hogy az Oriana jellemzően olyan nagyvállalati környezetbe szánt megoldás, ahol a megoldásszállító előzetes felmérés után képes csak arra, hogy árajánlatot adjon potenciális ügyfeleinek. Ebben minden bizonnyal feltünteti referenciáit is, amelyek szintén nem elérhetők publikusan, noha ez jelentősen megkönnyítené az érdeklődők információszerzését. Mindazonáltal a fejlesztő mögött álló befektető, a tavalyi évben elért 336 M Ft-os árbevétel, valamint 31 főt számláló létszám garancia arra, hogy aki az Oriana mellett teszi le a voksát, az egy rendkívül széles funkcionalitással és nemzetközi szinten is modern megoldást választ magának.

Workflowgen

Következő piaci szereplőnkkel egy kicsit csalunk, ugyanis azt ígértük, hogy jelen kategóriában a magyar fejlesztésű megoldásokat vesszük gorcső alá. A Workflowgen az 1995-ben Montrealban, Kanadában alapított Advantys fejlesztése, azonban Magyarországon külön képviselteti magát egy viszonteladó és implementációs partner révén, így helyet érdemelt ebben a kategóriában. Az EastFlow Technology Kft. 2003-as alapítása óta foglalkozik az üzleti folyamatok automatizálásával és 15 fős létszámmal, valamint 303 M Ft-os tavalyi árbevétellel a hazai workflow piac egyik meghatározó szereplője. A Workflowgen viszonteladójaként nem csupán a szoftver hazai bevezetését látja el az EastFlow, de végzi annak lokalizációját, saját fejlesztésű modulokkal egészíti ki azt (EastDoc, FileFolder, EastReport Plus), valamint folyamatmenedzsment tanácsadást is végez.

A Workflowgen valódi általános célú workflow megoldás, amely minden olyan fontosabb funkciót tartalmaz, amit az iparág elvár. Ezek közül is említést igényel az Orianaban látott megoldáshoz hasonló grafikus folyamatszerkesztő felület, ami szintén a “drag&drop” funkciót alkalmazva teszi lehetővé, hogy szoftverfejlesztői tudás nélkül modellezzük folyamatainkat. A megjelenítés bár nem a folyamatmenedzsmentben általánosságban elterjedt BPMN 2.0 sztenderdet alkalmazza, mégis letisztult és átlátható, valamint több piaci szereplővel szemben előnye, hogy támogatja az úszósávos folyamatábrázolást, így külön láthatjuk a folyamatban résztvevő szerepkörök folyamatlépéseit.

A szerkesztőfelület felső részén elhelyezkedő füleken további beállításokat végezhetünk, továbbá élhetünk a rendszer szintén felhasználóbarát funkciójával, mely szerint a képernyőn osztott nézetben szerkeszthetjük az űrlapokat (formokat), miközben a folyamat maga is látható marad.

A .NET webformok, valamint C# nyelven íródott szoftver valódi erejét azonban az integrációs lehetőségei adják. A megoldás számos előre elkészített kapcsolattal rendelkezik, mint például a Microsoft Azure integráció, amely alkalmassá teszi például a felhasználói authentikációra és csoportos jogosultságkezelés átvételére, SQL adatbázis, fájlszerver elérésére, valamint email értesítések küldésére. Természetesen Microsoft 365 és Microsoft Graph integrációval is rendelkezik, így biztosított például az emailek küldése és naptár kezelése Exchange, fájlok exportálása OneDrive vagy SharePoint alkalmazásokba vagy akár meetingek szervezése Teams segítségével.

Amennyiben szeretnénk megbizonyosodni róla, hogy megfelelő megoldás-e számunkra a Workflowgen, döntésünket segítheti, hogy mind a gyártó, mind pedig magyarországi viszonteladó weboldalán számos multinacionális nagyvállalatot találunk, és természetesen jelen vannak haza szereplők is a közszférából, továbbá energetikai, biztosítói vagy élelmiszeripari ágazatból. Sajnos sem a gyártó, sem a viszonteladó nem közöl adatokat az árazásra vonatkozóan, de ezen ne is lepődjünk meg egy kifejezetten nagyvállalati megoldás esetén.



xFLOWer

Láttunk rá példát, hogy amerikai workflow szoftverek elérhetők magyarországi viszonteladókon keresztül, ám ennél nagyobb dolog, ha egy magyar fejlesztésű megoldás indul világhódító útra. Az xFLOWer Group ugyanis budapesti, magyarországi központtal rendelkezik, azonban Amerikában is van képviselete és ügyfelei. A cégcsoport vezető hazai vállalkozása és az xFLOWer szoftver fejlesztője 1996-ban kezdte meg működését, és 2010. óta mai nevén Click On Hungary Kft.-ként vezető szereplője a hazai workflow szoftver piacnak. 14 fős itthoni állományával számos hazai vállalkozás folyamatautomatizálásában segédkeznek.

Az xFLOWer egyaránt elérhető nagyvállalati környezetben on-premise (lokális szervereken telepített), valamint felhőalapú megoldásként is, ami jelentős versenyelőnyt jelent, hiszen a kis- és középvállalati szektor számára is elérhetővé teszi az üzleti folyamatok automatizálását.

A korábban bemutatott megoldásokhoz hasonlóan az xFLOWer is egy végletekig letisztult, ám mégis rendkívül komplex paraméterezési lehetőségeket kínáló grafikus folyamatszerkesztő modullal rendelkezik. Noha nem BPMN 2.0 standardot használ, “drag&drop” funkcióval támogatott felületén könnyedén modellezhetünk üzleti folyamatokat. A korábban látott megoldásokkal szemben növeli a felhasználói élményt, hogy a rajzolással egyidejűleg végezhetjük el a folyamatban szereplő lépések paraméterezését (jogosultságok beállítása, űrlapok kiválasztása, döntési pontok szabályozása stb.), így a modellezéssel egyidejűleg állíthatjuk fel a folyamatot irányító szabályrendszert, amit ezáltal azonnal tesztelhetünk is. Ehhez a képernyő jobb oldalán látható panel ad lehetőséget, ahol különböző füleken adhatjuk meg a szükséges adatokat, míg a képernyő felső részén elhelyezkedő panel a szerkesztéshez szükséges akciógombokat kínálja.

Az xFLOWer nem támogatja az úszósávos megjelenítést, ugyanakkor a folyamatlépések csoportokba rendezésével ez egyáltalán nem fáj a felhasználónak. A csoportokba rendezett elemek (lépések), így a továbbiakban nem csak vizuálisan könnyítik a szerkesztést, de a csoportra tömegesen alkalmazható funkciókat is kínál a megoldás.

Míg a folyamatszerkesztő konkurensei között felveszi a versenyt, ha nem a legjobb, az űrlapok esetén láttunk már modernebb megjelenésű szerkesztőfelületet. Az xFLOWer nem rendelkezik grafikus űrlapszerkesztővel (drag&drop funkcióval), ám ez látszólag mégsem jelent akkora hátrányt, ugyanis a felhasználói felületen füleken navigálhatunk a szerkesztőeszközök között, így a felvett űrlapmezőket azonnal meg tudjuk tekinteni az űrlapon. Cserébe viszont rengeteg beállítási lehetőséget kapunk a mező szintű tesreszabásnál is, ami ugyancsak nem igényel szoftverfejlesztői tudást.

Természetesen integrációs lehetőségekben itt sem ér minket hiány, ugyanis az xFLOWer számos a hazai piaci szereplők számára fontos kész integrációval rendelkezik (Számlázz.hu, NAV Online, Ügyfélkapu, Libra, stb.), továbbá API kapcsolatok révén bármilyen meglévő vállalatirányítási vagy egyéb meglévő szoftverrel integrálható. Ennek kapcsán ne feledjük el, hogy a fejlesztő csapat is teljes mértékben magyar és lokális, ami kulcsfontosságú lehet egy összetett integrációs projektben, ahol a felek kommunikációja a legfontosabb.

A fentiekben láthattuk, hogy bármilyen folyamat könnyedén felépíthető a 0-ról szoftverfejlesztői tudás nélkül, így megfelel a low-code / no-code megoldásoknak, ezen túlmenően azonban számos területet megjelöl a szoftver fejlesztője, ahol kompetenciákkal vagy kész sablonokkal rendelkezik úgy, mint beszerzés, pénzügy, ügyfélszolgálat, HR, jog és szerződéskezelés, back office és még sorolhatnánk.

A referencia mindig sarkalatos pont az informatikai megoldásoknál és az üzleti tikok védelme miatt érthető, ha az ügyfelek nem járulnak hozzá, hogy referenciaként megjelenítsék őket, az xFLOWer esetében azonban itt sem árulnak zsákbamacskát, hiszen számos kiváló referenciát találunk a gyártó weboldalán úgy, mintmultinacionális és állami nagyvállalatok (Vodafone, Auchan, Díjbeszedő Holding), közműszolgáltatók, vezető bankok és biztosítók (pl.: Metlife, Groupama Biztosító, Aegon), valamint pénzintézetek, gyógyszeripari, médiaipari szereplők (TV2 Csoport) és még sorolhatnánk. Ugyancsak bizalmat ébreszt a vállalkozás irányába, hogy publikus csatornáikon – köztük például a Youtube-on – számos videó és tartalom érhető el a megoldásról, valamint a vállalkozás ügyvezetőjéről, aki neves konferenciákon tart előadást üzleti folyamatautomatizálás témában.

És végre jöjjön egy újabb szempont az összehasonlító elemzésünkben, aminek eddig egyetlen magyar szereplő sem felelt meg: publikus árak a weboldalon. Újabb pont a bizalom skáláján, hiszen a publikus árak nem csak a potenciális szállítók előszűrését könnyíti meg, de engedi megismerni a szoftver árazási modelljét. Természetesen az xFLOWer esetén is látunk mindent kínáló, jellemzően nagyvállalati igényeket kiszolgáló csomagot, ahol egyedi árazás útján ad ajánlatot a gyártó, ami teljes mértékben érthető. Ugyanakkor árakkal együtt szerepel egy Basic, Standard és Pro csomag, amelyek tartalmáról pontos leírást kapunk a weboldalon. A csomagokat és a hozzájuk tartozó árakat látva visszaigazolást nyert a korábban felhő kapcsán keletkező hipotézisünk, miszerint a kis- és középvállalkozási szektor számára is elérhetővé tették az üzleti folyamatautomatizálást. Ez azonban nem minden, ugyanis a legtöbb piaci szereplőtől eltérően nem felhasználóalapú licenszelést, hanem felhasználásalapú licenszelést alkalmaz a gyártó, ami a rendszerben elindított folyamatok és dokumentumok száma alapján kerül meghatározásra. Ez arra enged következtetni, hogy a “pay as You go”, azaz “csak annyit fizess, amennyit ténylegesen használsz” modell alacsony árú belépési pontot kínál a kisebb szereplőknek és skálázhatóvá teszi számukra a felhasználást, miközben nem szorítja ki az árazásával a sok alkalmazottal rendelkező nagyvállalatokat (akik – ahogyan a referenciák is mutatják – szép számmal élnek is ezzel a lehetőséggel).

 

Click&Flow, Touch&Flow

Magyar szereplőink köre két megoldással zárul, amelyek valójában egy tőröl eredeztethetők és a 2005-ben alapított, budapesti székhellyel rendelkező, mindössze 2 fős és tavaly 13 M Ft árbevételt generáló GST-MAX Kft. fejlesztése. A két megoldás szintén az általános célú workflow megoldások piacán próbál kiharapni magának egy szeletet, amely megoldások olyan kész modulokat is kínálnak, mint a hitelmonitoring, felszámolás, irat-és dokumentumkezelés és archiválás, valamint interfész kapcsolatokkal rendelkezik banki rendszerekkel és multifunkciós nyomtatókkal.

A desktop és böngészős megjelenést támogató megoldások közül a Click&Flow (amely névválasztás kísértetiesen összecseng egy konkurens cégnevével) első sorban irodai felhasználási környezetre szánta a gyártó, amit folyamatkezelési funkciói mellett olyan szolgáltatások támogatnak, mint Microsoft Office bővítmény, szkennelés, OCR stb.

A Touch&Flow egy böngészőre optimalizált termék, amely a Click&Flow alapjaira készült, ám biztonsági okokból nem tartalmazza annak minden funkcióját (pl.: integrációk). Ugyanakkor előnye, hogy bármely eszközön futtatható, amely képes böngészőt kezelni, így például mobil eszközön is megjeleníthető űrlapokkal dolgozik, ami jól jöhet nem helyhez kötött munkavégzés esetén.

A többi vizsgált konkurenssel szemben a szoftver gyártója weboldalán publikussá tette megoldásai kézikönyvét, amelyek természetesen nem tartalmaznak minden funkciót, azonban jó kiindulási alapot szolgáltatnak annak eldöntéséhez, hogy kielégítő-e számunkra a szoftver tudása.

Publikus referenciákkal sajnos nem találkozunk a fejlesztő weboldalán, ugyanakkor az általános szerződési feltételek, a szerződés mellékletét képező funkciólista, valamint a teljes árlista szabadon letölthető. Az árazás a felhasználóalapú havidíjas modellt követi, aki kiegészülhet egyén díjakkal. Az árak sávosan kerültek kialakításra, ami azt jelenti, hogy igyekszik figyelembe venni a sokfelhasználós esetet, azonban ez alapján nem mondható el, hogy a nagyvállalatok számára ez kedvezne. Ugyanakkor előnyét élvezhetik a kis- és középvállalkozások, akik számára alacsony a belépési küszöb és skálázható formában tudják szervezetükbe integrálni a megoldást.

 

Összegzés

Elmondható, hogy a hazai workflow-val és folyamatautomatizálással foglalkozó szereplők is magas színvonalat képviselnek nemzetközi társaikhoz viszonyítva. Magyarországi szervezetek számára kifejezetten előnyös lehet egy hazai szoftveres megoldás választása az azonnali, magas minőségű support és a költséghatékonyság miatt.

Mi a Click On-nál szoftveres megoldásunk mellé folyamatos támogatással biztosítjuk, hogy a vállalati folyamatok valóban hatékonyan kerüljenek felépítésre, mindezt több évtizedes tapasztalattal.

Hasonló írások