
A vállalati működés egyik kritikus pontja a dolgozói hozzáférések meghatározása, kiosztása – és folyamatos kezelése. Szabályozatlan környezetben nem csak biztonsági kockázatoknak tesszük ki magunkat, de fennáll az erőforrások pazarlásának lehetősége, és a felesleges költségek rejtett megjelenése. Az Identity Management éppen ezért egyre több cég életében jelenik meg – ez a folyamatot pedig a NIS2 elvárások még tovább gyorsíthatják.
Mit értünk pontosan identity management alatt?
Az Identity Management kifejezés fordítása magyarul: azonosságkezelés, a hálózati entitások személyazonosságának és a vállalati hálózati erőforrásokhoz való hozzáférés szintjének ellenőrzésére szolgáló módszer. Segít az informatikai rendszerek, hálózatok és adatok biztonságának fenntartásában.

Mit jelent mindez a gyakorlatban, és mennyire új a fogalom a cégek számára?
Az új NIS2 szabályozás előírja, és 2024-ben kötelezően bevezetendővé teszi az infromatikai rendszerek szerves részét képező hozzáférési szabályrendszer alkalmazását. Ennek egyik eleme az Identity Management (a továbbiakban IM). Minden entitásnak, azaz személynek egyértelműen azonosíthatónak, sőt, azonosítottnak kell lennie, amint hozzáférési jogosultságot kap egy rendszerhez. Egy olyan szabály- és erre fejlesztett eszközrendszert kell elképzelni, amely szerves részét képezi a teljes biztonsági rendszernek.
Az igény az IM alkalmazására – szerencsére – jóval korábban megfogalmazódott, és vannak cégek, akik évekkel ezelőtt találtak informatikai megoldást. Természetesen a NIS2-nek teljes mértékben eleget tévő szabályrendszert és a kapcsolódó intézkedéseket együtt kell kezelni, de az IM esetében önállóan bevezethető, folyamat alapú megoldás már 100%-ban elérhető a HR területen – ahogy a lenti, gyakorlati példából is látható.
Identity Management a vállalati működésben
Magyarország egyik legnagyobb médiacégétől azt a megbízást kaptuk évekkel ezelőtt, hogy az új dolgozók beléptetésének a speciális folyamatára adjunk megoldást. Az addigi gyakorlat egy új műsor kialakításának esetében az volt, hogy a szerkesztőség jelezte a HR osztály felé, hogy milyen emberi erőforrás igénye van, és az új belépőknek milyen eszközökre van szüksége. Ezek lehettek felszerelések, pl. belépőkártya, munkaruha, telefon, kamera stb., és jogosultságok is, mint pl. belépés egy adott stúdióba, hírszerkesztő szoftver, hozzáférés a digitális archívumhoz. Ez az évek alatt kialakított rutinná vált. Ám amikor megszüntettek egy adott műsort, vagy csak kilépett egy dolgozó, a kiosztott jogosultságok visszavételére nem volt sablonizált folyamat. Emiatt a cég sokszoros árat fizetett pl. az időben vissza nem vett szoftver licencek után.
A partner felkérése célzottan arra vonatkozott, hogy szabályozott, transzparens, folyamatalapú rendszert alkossunk a jelenlegi kihívások kezelésére és kockázatcsökkentésre. Az xFLOWerben felépített HR onboarding workflow lehetővé tette, hogy a belépéskor az új dolgozó automatikusan megkapja a szükséges eszközöket és jogosultságokat, a pozíciója szerint. A kilépéskor jelentkező fő problémát is ezzel sikerült hatékonyan megoldani, hiszen a kiadott eszközök visszavételével együtt a hozzáférési jogosultságok is automatikusan megszűntek, ezzel jelentős összeget sikerült megtakarítani.

A biztonság az első
Elmondható, hogy a covid alatt hatalmasat ugrott az informatikai eszközök, rendszerek használata, és az ezek elleni támadások már nagyon kifinomultak és sajnos hatékonyak. Ez indokolja a megelőzést, és ennek részeként az IM bevezetését is. Amennyiben hatékony, és testre szabható megoldásra van szükség, az xFLOWer már bizonyított: a kész megoldás mellett akár egyedi folyamatot is létre lehet hozni, a lehető legrövidebb idő alatt.
-
Előző bejegyzés
Szabadságigénylés – te kivetted már?
Hasonló írások
Modellezhető-e az orvosi döntéshozatal? A vért hányó beteg folyamata
Az orvosi döntések protokollokra épülnek, így modellezhetők. A cikk bemutatja, hogyan segíthet a folyamatmenedzsment és…
Demján Sándor “1+1” KKV Beruházás-élénkítő Támogatási Program
A GINOP Plusz 2.1.3-24 pályázaton akár 50 millió Ft támogatás is elnyerhető workflow szoftver bevezetésére.
Hogyan újult meg az xFLOWer 2024-ben, és milyen tervekkel indul 2025 – Szederkényi Zsolt tulajdonos-ügyvezető évértékelője
Az xFLOWer 2024-ben teljes technológiai és szervezeti megújuláson ment keresztül, új AI-alapú megoldásokat és letisztult…
Kritikus ügyféladatok – ahol nem éri meg hibázni
A fejlődő üzleti igények gyakran megkívánják, hogy speciális adatokat is kezeljünk, ideális esetben ezek az…