
Minden munkatárs egy szervezeten belül könnyen kezelhető, rugalmas szoftverrel szeret dolgozni. Kérdés persze, hogy kinek mit jelent a rugalmasság, és meddig érdemes hagyni, hogy a különböző folyamatokat tetszés szerint lehessen változtatni. Mi az, ami segíti a hatékonyságot, és hol a határ, amikor már átláthatatlanok lesznek ezek a rendszerek?
Elöljáróban egy konkrét eset tanulságairól
A cikk további részében megemlítünk más szoftvereket, amelyeket világszerte rengeteg cég használ megfelelően, és elvitathatatlan érdemeik vannak a digitális tranzakció terén is. A példáinkban természetesen nem ezeket a rendszereket akarjuk kritikával illetni, sokkal inkább a felhasználói oldaltól kapott visszajelzések alapján szeretnénk bemutatni, mikor lesz a korábbi előnyös tulajdonságból olyan akadály, ami áttekinthetetlenné teheti a rendszerben tárolt információkat.
Mi késztet egy cégvezetőt arra, hogy lecseréljen egy már évekkel korábban bevezetett szoftvert?
Tegnapi történet: egy bemutató során kiderült, hogy egy építőipari cég a projekt management szoftvere helyett keres egy másik alkalmazást. A megbeszélés során elmondták, mi a tevékenységük, beszéltek a projektjeikről, és arról, hogy milyen adatokat, dokumentumokat kívánnak a rendszerben tárolni, ezeket milyen módon kívánják összegyűjteni. Az is kiderült, hogy jelenleg a Monday.com-ot használják, amit egy ideig nagyon szerettek, de aztán egyre inkább azt vették észre, hogy a folyamatok során kapott adatok nem adnak megfelelő információt egy-egy projektről, ráadásul a kollégák feladatai is követhetetlenné váltak.
Hogyan következhet be egy ilyen eset?
A fenti kérdés akaratlanul is felmerül, mert nehezen érthető, hogy ami az elején 1-2 évig jól működött, az ma már inkább káoszt okoz. Kiderült, hogy a Monday.com egyik nagy előnye a rugalmasság. A folyamatokban lévő projektek nem mindig azonosak, ezért egyre többször, menet közben nyúltak bele a folyamatok szabályozásába, így az újabb projektek lefutása, adminisztrációja adott esetben pontosnak tűnt, de összehasonlítani egyiket a másikkal nem tudták, sem pénzügyileg, sem más tekintetben. Egyre nehezebb volt a megfelelő összesítéseket, statisztikákat “elővarázsolni”, és ez minden tekintetben a homályt növelte. A vezetők nem látták, hogy az adatok mennyire megbízhatóak, ezért a munkatársakat kérték meg, hogy külön kimutatásokat készítsenek, vagyis az adminisztrációs terhek ismét drasztikusan megnőttek.
A belátás bölcsessége
Eljött egy pillanat, amikor már komolyan kellett venni a nyomást mindkét oldalról: az elvárásokat, illetve a terhelés csökkentését egy optimális szintre. A belső vizsgálat során derült ki, hogy habár mindenki mindent pontosan adminisztrál, a rendszer által biztosított rugalmasság már nem előny, hanem hátrányt okoz. Minden apró változást úgy akartak lekövetni, hogy a szoftverben definiált adminisztrációs folyamatot rendszeresen átírták. Mintha egy társasjátékban minden kört más-más szabályok szerint kellene játszani.
A kiút
A cég jelenleg is keresi a megfelelő megoldást egy olyan alkalmazásban, ahol előre lehet definiálni a folyamatokat. Meg kell határozni a projekteknél előforduló leggyakoribb és legfontosabb lépéseket, sőt, folyamat csoportokat kell megnevezni. Egy példával élve: a Projekt, mint fő folyamat, ehhez kapcsolódnak alfolyamatként a szerződéskötés valamint a kivitelezés lépései, egy másik alfolyamat lehet az alvállalkozók bevonása, a pénzügyi elszámolás (számlák, teljesítési igazolások) kezelése. Természetesen ezeket az alfolyamatokat is tovább lehet bontani, pl. kimenő számlák vagy bejövő számlák kezelése. Amennyiben ez ilyen folyamat struktúrát sikerül meghatározni, a következő lépés a struktúrát leképezni képes szoftver megkeresése.
Az xFLOWer mint lehetséges megoldás
Az xFLOWer támogatja a folyamatok gyors kialakítását a Low Code módszer segítségével. Megoldható a folyamatok “átrajzolása” is, ha arra valóban szükség van, de ez nem azt jelenti, hogy minden projekt előtt össze kell ülni, és kitalálni valamilyen új szabályrendszert. És a legnagyobb előny, hogy alfolyamatokat is definiálni tudunk, ezáltal a kész rendszer sokkal jobban leképezi majd a teljes valós folyamatot, a projektek strukturális mélységeit is.
-
Előző bejegyzés
A folyamatábra alapjai
Hasonló írások
A folyamatábra alapjai
Ha termékünk vagy szolgáltatásunk szükségessé teszi összetett ajánlatok elkészítését, akkor látnunk kell, hogy pontosan milyen…
Üzleti folyamatok modellezése
Ha termékünk vagy szolgáltatásunk szükségessé teszi összetett ajánlatok elkészítését, akkor látnunk kell, hogy pontosan milyen…
Komplex, BTB értékesítési folyamatok kezelése
Ha termékünk vagy szolgáltatásunk szükségessé teszi összetett ajánlatok elkészítését, akkor látnunk kell, hogy pontosan milyen…
Low code / No code rendszerek összehasonlítása
Ha termékünk vagy szolgáltatásunk szükségessé teszi összetett ajánlatok elkészítését, akkor látnunk kell, hogy pontosan milyen…